Usługi Zakres wykonywanych usług

Geometria

Korekta geometrii kół i zawieszenia

Korekta geometrii kół i zawieszenia

Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych w samochodzie. To od niego zależy precyzja prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego ważne jest prawidłowe ustawienie geometrii wszystkich kół w pojeździe. Dlaczego ustawienie geometrii wpływa na bezpieczeństwo jazdy? Odpowiedź poniżej. Geometria zawieszenia to zestaw parametrów, który definiuje położenie oraz ruch koła podczas jazdy. Geometria decyduje o stabilności samochodu i jego kierowalności. To, jak jest ustawiona, określa przenoszenie sił między oponami i podłożem. Geometria samochodów osobowych jest kompromisem pomiędzy ustawieniem umożliwiającym spokojne poruszanie się po prostej i takim, które umożliwi żwawą jazdę po zakrętach. Należy to rozpatrzyć w poszczególnych przypadkach:

Gdy samochód jedzie po prostej, to najlepszym ustawieniem kół będzie takie, które utrzymuje pojazd stabilnie w jednym kierunku oraz ma najmniejsze opory toczenia. Płaszczyzny obrotu kół muszą być równoległe do osi pojazdu. Z kolei gdy auto porusza się po łuku, to chcemy, aby każde koło poruszało się innym promieniem – większym dla kół zewnętrznych i mniejszym dla wewnętrznych. Istotne jest, aby opona cały czas stykała się z podłożem. Ważne, aby siły znoszenia podczas jazdy po łuku nie powodowały jedynie częściowego styku opony z drogą. Powoduje to niepełne wykorzystanie przyczepności opony. Najważniejszym parametrem geometrii jest zbieżność. Jest to relacja wzajemnego ustawienia kół przednich i tylnych. Gdy patrzymy na auto z góry, może nam się wydawać, że są one ustawione do siebie całkowicie równolegle. Jednak w rzeczywistości tak nie jest i kąt zbieżności wynosi mniej więcej od +3 do –3 stopni. W przypadku dodatniego mówimy, że koła są zbieżne, przy ujemnym, że rozbieżne. Czasem spotyka się inne określenie, które mówi, że w przypadku kół ustawionych do wewnątrz występuje zbieżność ujemna, a na zewnątrz zbieżność dodatnia.